Sunday, January 06, 2008

عنصرية

توضيح

حتى لا يختلط الحابل بالنابل

و العامة بال Crème de la crème

بتوع المجتمع

يحتفل النخبة و الصفوة و اسياد العالم الاول

بعيد الميلاد فى الخامس و العشرون من شهر ديسمبر

بينما يحتفل العامة و الرعايا بالعيد فى السابع من يناير

اى بعد احتفال الcrème de la crème بالعيد

لذا لزم التنويه

...

تتقدم مدونة غواية لصاحبها

قداسة الطوباوى عباس العبد الكاثوليكى

الى فقراء العالم التالت

الرعايا المسيحيين الاورثوذوكس المصريين

لصاحبهم قداسة البابا شنودة

باقل تهانى ممكنة ( حتى لا تتساوى بالتهانى المقدمة للكاثوليك )

بمناسبة " عيد الميلاد المجيد " ( تجاوزا )

كل سنة و انتم طيبين

( لأ كتير دى )

كلكم طيبين

...

طبعا مش حاحط صورة كبيرة

زى ما حطيطها للكاتوليك

....


14 comments:

m5m said...

احنا مالناش دعوة ياعم
قال على رأى المثل
ياداخل بين الايه والايه..ماينوبك الا ايه
.......................

مش برضوا ؟

nourita said...

kouli sana wenta tayeb :)

you dont agree on the Christ birth?

عباس العبد said...

م5م
برضه
...
نوريتا
لأ
احنا متفقين بس الاورتودوكس المصريين بيعيدوا حسب التقويم القبطى و هو بيفرق عن التقويم الميلادى فى 12 يوم تقريبا
فأحنا بنعيد 25 ديسمبر
اما هما
فبعدينا
فى 7 يناير بس
و انت طيبة يا ستى
...
اقرى التدوينة الى كتبتها 7 يناير الى فات
فيها شرح تفصيلى للموضوع ده

عباس العبد said...

بدأ الاحتفال بعيد الميلاد رسميا فى الغرب سنة يوم 25 ديسمبر 336
ثم انتقل الى الاسكندرية و بدأ الاحتفال به سنة 430 ايضا يوم 25 ديسمبر
و هو ما يعادل يوم 29 كيهك بالتقويم المصرى
و لما قام بابا روما البابا غريغوريوس باحداث التغيير المعروف بأسمه
التغيير الغريغورى سنة 1852
تمسكت الكنيسة المصرية او للدقة كرسى الاسكندرية او مدرسة الاسكدنرية
بيوم 29 كيهك الذى اصبح يوافق وقتها 4 يناير
و صار يتقدم فى كل حقبة زمنية يوم
حتى اصبح 7 يناير
و اتسع الفارق بين التقويمين الى 13 يوما
و يسمى التقويم المصرى تقويم الشهداء

Nsreen Bsunee said...

رامز

ازيك

انا مواليد 25 ديسمبر على كده انا من الصفوه بقى

كل سنه والسبعاويه كلهم طيبين

تحياتى
سلام عليكم

بنت القمر said...

يا عم رامز هما هيلاقوها من قداستك ولا من المسلمين
كفايه
كدا انتو وراهم وراهم
من قديم الازل
خانقينهم

HafSSa said...

:)
ضحكتني
كل سنة و انت طيب معاليك
كل سنة و هما طيبين حضرتك

يَحيى المِصري said...

ده على أساس إن كريمة الكريمة بيحتفلوا الأول عشان هم مستعجلين عشان يلحقوا يخلصوا أعمالهم يعني

كل سنة و إنت طيب يا رامز

ذو النون المصري said...

كل سنه و انت طيب
المكتبه عندك مميزه فعلا و عجبني جدا الجوز الخيل انا طلبتها من زميل مره و سمعتها منه
تحياتي لك

zordeak said...

هههههههههههه


عثل

e7na said...

كل سنه وانت طيب يا ريس

عباس العبد said...

نسرين
انتى كده اكيد من الصفوة
...
بنت القمر
مش بيقولوا انهم كنيسة الشهداء
يستحملوا
و الشهداء لهم الجنة
...
حفصة
و انتى طيبة فخامتك
...
يحيى
لأ يا فالح
علشان الشوارع و اماكن الخروج متبقاش زحمة و نتخنق
...
ذو النون
و انت طيب و متشكر جدا على الاطراء
و سعيد انها عجبتك
...
زورديك
مشرفنى
...
احنا
و انتم طيبين يا اولاد

bluestone said...

!!!!!!!!!!
طيب
متشكرين
وكل سنة وانت كريمة

karakib said...

انت غلبان يا بني .. و مش قد الناس الكبيرة اللي انت اتكلمت عنهم
يالا
معلش بكرة تفهم و تبقي كويس :)